تبلیغات
ایران - فتوای عجیب آیت‌الله بیات: آب بخورید در حدی که تشنگی برطرف شود ، روزه باطل نمی شود!
اخرین اخبار سریال های صدا و سیما
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

فتوای عجیب آیت‌الله بیات: آب بخورید در حدی که تشنگی برطرف شود ، روزه باطل نمی شود!

 

آیت‌الله زنجانی در فتوای جدید خود ابراز داشت: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب 16 وسایل الشیعه از ابواب «من یصح منه الصوم» آمده است، كسانی كه روزه می‌گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌یی كه جلوی تشنگی شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»

به گزارش انتخاب ؛ لازم به ذكر است نظر فقهی وی در رساله عملیه به این شكل نبوده و این نظر فقهی جدید وی  است.

در همین حال روزنامه اعتماد در حمایت از این فتوا نوشت:

«آیت‌الله برقعی در پاسخ به این پرسش كه این فتوا را از منظر فقه شیعی چگونه می‌بینید ابراز داشت: مشابه چنین نظراتی در فقه ما بسیار است. همانطور كه معظم له به كتاب وسایل الشیعه استناد كردند باید اذعان داشت كه چنین احكامی در فقه ما بسیار است. همانطور كه در فقه شیعی به احكام استناد می‌شود به عقل و اجماع نیز استناد می‌شود.

ایشان در ادامه خاطرنشان ساخت:.......



آیت‌الله زنجانی در فتوای جدید خود ابراز داشت: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب 16 وسایل الشیعه از ابواب «من یصح منه الصوم» آمده است، كسانی كه روزه می‌گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌یی كه جلوی تشنگی شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»

به گزارش انتخاب ؛ لازم به ذكر است نظر فقهی وی در رساله عملیه به این شكل نبوده و این نظر فقهی جدید وی  است.

در همین حال روزنامه اعتماد در حمایت از این فتوا نوشت:

«آیت‌الله برقعی در پاسخ به این پرسش كه این فتوا را از منظر فقه شیعی چگونه می‌بینید ابراز داشت: مشابه چنین نظراتی در فقه ما بسیار است. همانطور كه معظم له به كتاب وسایل الشیعه استناد كردند باید اذعان داشت كه چنین احكامی در فقه ما بسیار است. همانطور كه در فقه شیعی به احكام استناد می‌شود به عقل و اجماع نیز استناد می‌شود.

ایشان در ادامه خاطرنشان ساخت: در گذشته بسیاری از احكام محدود بوده و در زمان حاضر موضوعاتی مطرح می‌شود كه در چنین روایاتی نیامده است یا نظرات سختگیرانه‌یی مطرح می‌شود كه در فقه اسلامی ما با چنین شرایطی رو به رو نبوده‌ایم. به نظرم چنین فتوایی در فقه شیعه بسیار داشته‌ایم. ما نمی‌توانیم سختگیرانه به احكام شیعی نظر داشته باشیم و فقط احكام را ملاك قرار دهیم و بگوییم كه باید همان اجرا شود. در حالی كه فقیه آگاه به زمانه می‌تواند با توجه به شرایط و زمانه احكام خود را بر پایه استدلال شرعی و عقلی فتوای خود را اعلام نماید. به‌طور مثال ما حكمی به نام ذوالعطاش داریم یعنی كسی كه بسیار عطشان است. این فرد می‌تواند با رعایت جوانب روزه داری آب به قدر رفع عطش بنوشد و روزه او صحیح هم خواهد بود. ایشان با تاكید بر این نكته كه صدور چنین فتوایی شجاعت و تهور می‌خواهد اظهار داشت: ما نمی‌توانیم برای كسانی كه مشكلی دارند فقط بگوییم كه باید سفر برود تا بتواند روزه خود را نگیرد و تاكید كنیم كه در هر حالی باید روزه گرفت. دین اسلام دین سخت و جمودی نیست.

آیت‌الله زنجانی در صدور چنین حكمی پا را فراتر از حكم منصوص گذاشته و آن هم برای این است كه مكلف بتواند وظیفه‌اش را انجام دهد. آیت‌الله سید رضا برقعی مدرس در پایان خاطرنشان كرد: نباید از چنین احكامی تفسیر غلطی داشت و چنین احكامی ما در فقه شیعه بسیار داشته‌ایم. این حكم در راستای اجرای وظیفه شرعی مكلف اعلام شده است.»


نوشته شده توسط :محمد هاشمی
یکشنبه 23 تیر 1392-08:18 ق.ظ
نظرات() 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر